البته این نمونه گزارش ها از سوی مراجع رسمی و غیر رسمی بسیاری منتشر میگردند ولی گزارش واحد اطلاعات ارتش اسراییل با همه آنها بسیار متفاوت میباشد .این واحد اطلاعاتی از بهترین و قدرتمند ترین واحدهای اطلاعاتی (= جاسوسی)در جهان میباشد تا آنجا که گزارشهای این واحد مورد استناد و استفاده سازمانهایی از قبیل سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (CIA) و ارتش ایالات متحده و . و مراجع و سازمانهای کشورهای مختلف جهان قرار میگیرد .
برای اینکه بدین سخن من ایمان آورید از شما دعوت مینمایم تا بار دیگر به گزارش این واحد در سال 2003 درباره ایران توجه نمایید:
http://nativ.cc/Jan2003/pine.htm
اگر شما به میانه گزارش مذکور دقت نمایید این متن را مشاهده مینمایید :
نقل قول:
איראן רכשה טילי קרקע-אוויר HQ7 גם מסין, שהם הגירסה הסינית לטיל ה"קארוטל" הצרפתי, בעלי טווח של 12 ק"מ. איראן שוקלת רכישתו של טיל נ.מ קצר-טווח Tor-M1 כחלק ממערך ההגנה האווירית הרב-שכבתי שלה. ה- Tor-M1 היא מערכת טילי קרקע-אוויר המיועדים ליירט מטוסים, מל"טים/מזל"טים, טילים מונחים וכלי נשק מדויקים הטסים בגבהים שונים בסביבה אווירית צפופה.
همانگونه که مشاهده مینمایید در این متن سخن از سیستمهای دفاع موشکی تور ام یک(Tor- M1) آورده شده است و این واحد اعلام نموده ایران تصمیم به خرید و استفاده از این سیستم دفاعی دارد و ما تا همین مدت اخیر و کمتر از دو هفته پیش یعنی اواخر سال 2005 میلادی و در آستانه سال 2006 میلادی و تا قبل از اعلام رسمی ایران و روسیه نیزما از آن بی اطلاع بودیم ولی این واحد اطلاعاتی در سال 2003 یعنی حداقل 2 سال پیش از اعلام رسمی این خبر از سوی مراجع رسمی(= مقامات ایران و روسیه) و خبرگزاریها آن را اعلام نموده بود .
نیازی به عنوان نمودن دلایل دیگر برای سخنان خود نمیبینم . خلاصه ای (8 صفحه) از گزارش(104 صفحه) این واحد اطلاعاتی درباره ایران در نشریه صنایع نظامی اسراییل درج شده است .شما را به مطالعه آن دعوت مینمایم .
این نشریه (مجله صنایع نظامی اسراییل )به نقل از گزارش واحد اطلاعات ارتش اسراییل آمار هواپیماهای در اختیار نیروی هوایی ایران (Iriaf & Irgc ) را اینگونه اعلام مینماید :
نام هواپیما
نوع
تعداد موجود
تعداد قادر به عملیات
درصد آمادگی
توضیحات
H-6D
بمب افکن سنگین
6
6
85%
Iriaf
Tu-22M
بمب افکن سنگین
4
4
90%
Iriaf
F-7M
ضربتی
65
30
80%
Irgc
مدرنیزه شده توسط ایران
میراژ F1EQ
چند منظوره
24
24
75%
Iriaf
هواپیماهای عراقی پناهنده به ایران
اف14 ای
شکاری و رهگیر
30
30
75%
Iriaf
مدرنیزه شده توسط ایران وروسیه
فانتوم F-4D/E
چند منظوره
76
70
70%
Iriaf
مدرنیزه شده توسط ایران
میگ 23 BN
جنگنده
24
24
80%
Iriaf
شامل هواپیماهای پناهنده عراق
میگ 27
ضربتی
24
24
90%
Iriaf
میگ 29 ای و یوبی
جنگنده و .
48
48
90%
Iriaf
مدرنیزه شده توسط ایران و روسیه
سوخو27
جنگنده
26
26
90%
Iriaf
اف 5E/F
جنگنده
73
60
70%
Iriaf
اف 5 A/B
آموزشی و جنگنده
33
؟
60%
Iriaf
اف 7 M
جنگنده و بمب افکن
33
؟
50%
Irgc
مدرنیزه شده توسط ایران
اف تی 7 = FT-7
؟
5
5
70%
؟
اف 6
جنگنده و بمب افکن
20
16
60%
Irgc
سوخو 20
جنگنده و بمب افکن
2
؟
؟
؟
سوخو22 M
جنگنده وبمب افکن
35
30
70% ؟
مدرنیزه شده توسط روسیه
سوخو 24 MK
ضربتی
33
30
85%
Iriaf
همراه با هواپیماهای پناهنده عراق
سوخو 25
ضربتی
30
30
85%
Irgc
همراه با هواپیماهای پناهند عراقی
آذرخش
بمب افکن
4
4
90%
Iriaf
تا ماه آینده به 30 فروند بالغ میشود
میگ 31
رهیگر و شکاری
24
24
90%
Iriaf
ایلوشیون76
شناسایی و آواکس
1
1
80%
Iriaf
هواپیماهای پناهنده عراق
فانتوم RF-4E
شناسایی
15
7
70%
Iriaf
بویینگ 707-3J9C
سوخت رسان
4
4
**** Iriaf
بویینگ 707-3J9C
حمل و نقل
10
10
**** Iriaf
بویینگ
747F-125/131
حمل و نقل
7
7
**** Iriaf
تعدادی به سوخت رسان تبدیل شده اند
بویینگ
747-2J9F
حمل ونقل
4
4
**** Iriaf
تعدادی به سوخت رسان تبدیل شده اند
آنتونوف 74 TK200 حمل و نقل 10 10
**** Iriaf & Irgc
اف27 400M/600 حمل و نقل
10
10
**** Iriaf & Irgc
ایلوشیون 76 MD
حمل و نقل
15
15
**** Iriaf & Irgc
شامل هواپیماهای پناهنده عراقی
وای 12 = Y-12
حمل و نقل
9
9
*****
Iriaf & Irgc
سی 130E/F
حمل و نقل
34
23
***** Iriaf
ایران 140
حمل و نقل
45
45
***** Iriaf & Irgc
بویینگ 737-286
ارتباطات
1
1
***** Iriaf
اف 28
ارتباطات
1
1
***** Iriaf
فال20 E
ارتباطات
1
1
***** Iriaf
جت استار L-1329
ارتباطات
2
0
*****
*****
هواپیمای
فرماندهی
681B
ارتباطات
3
3
***** Iriaf
پی سی 6 بی= PC-6/B
امداد رسان
15
15
***** Iriaf
اف33 آ/ سی
حمل و نقل
26
20
***** Iriaf & Irgc
توکانو EMB-312
حمل و نقل
22
15
***** Irgc
پی سی 7
حمل و نقل
45
45
***** Iriaf & Irgc
MFI-17 موشاک
حمل و نقل
22
22
***** Iriaf & Irgc
وای 7 =Y 7
حمل و نقل
14
14
***** Iriaf & Irgc
سفارش داده شده است
پرستو
حمل و نقل
7
7
***** Iriaf & Irgc
درنا
حمل و نقل
4
4
***** ؟
توضیحات تکمیلی :
• در این گزارش به سفارش خرید دو فروند آواکس A-50 از سوی ایران اشاره شده است که به نظر میرسد تا سال آینده میلادی به ایران تحویل گردند .
• در این گزارش برای اولین است که از سوی یک نهاد و ارگان رسمی(= دولتی) در اختیار داشتن هواپیماهای سوخو27 و میگ 31 و توپولف 22 ام توسط ایران تایید میشود وتا پیش از این از سوی ایران و روسیه هیچگاه سخنی درباره این هواپیماها عنوان نشده است و گرچه منابع گوناگون و معتبر و . نیز در اختیار داشتن این هواپیماها را توسط ایران را گزارش نموده بودند ولی واحد اطلاعات ارتش اسراییل به عنوان اولین مرجع رسمی (= دولتی) میباشد که این موضوع را تایید مینماید . البته در این گزارش آمده است ایران تا سال 2004 تعداد 24 فروند میگ 27 را از روسیه دریافت نموده است و همچنین با خرید تعدادی میگ23 از روسیه و اضافه نمودن هواپیماهای میگ 23 پناهنده عراقی به ان ایران یک اسکادران ازهر کدام از این هواپیماها(میگ 23 و میگ27) را تشکیل داده است .
میگ ۳۱
سوخوی ۲۷
• در این گزارش اعلام شده است ایران در زمینه نیروی هوایی خود از سال 2003 تا 2005 قراردادهایی با مبلغ 1.5 ملیارد دلار با روسیه انعقاد نموده است که شامل خرید هواپیماهای میگ 27 و میگ 23 و آواکسهای A-50 و مدرنیزه نمودن انواع هواپیماهای سوخو 20/22/24/25 و هواپیماهای میگ 23/27/29 بوده است .
• در گزارش سال 2003 این واحد نامی از هواپیماهای میراژ اف1 فرانسوی برده نشده است که این دلیل عدم تایید در اختیار داشتن این هواپیما از سوی ایران نبوده است بلکه عدم تایید توانایی استفاده ایران از این هواپیماها بوده است که پس از تایید توانایی استفاده ایران از این هواپیماها این هواپیما در آمار هواپیماهای ایران قرار گرفته است .
• درصد کارایی اعلام شده برای هر هواپیما در این گزارش توسط کارشناسان مجله صنایع نظامی اسراییل تعیین شده است و در گزارش واحد اطلاعات ارتش اسراییل درصدی برای کارایی هواپیماهای مختلف تعیین نشده است .
• در این گزارش همانگونه که مشاهده نموده اید تعداد هواپیماهای اف14 در اختیار ایران 30 فروند و تعداد قابل عملیات ان نیز 30 فروند ذکر شده است در گزارش سال 2003 این واحد اطلاعاتی تعداد هواپیماهای اف14 تحت اختیار ایران 60 فروند و تعداد قابل عملیات 20 فروند ذکر شده است ولی در گزارش سال2005 آمده است ایران با کمک روسیه هواپیماهای اف14 خود را مدرنیزه نموده است و در حال حاضر 30 فروند از این هواپیماهای مدرنیزه شده که قابلیت بسیاری بدان ها افزوده شده است از جمله قابلیت استفاده از انواع سلاح و موشکهای ساخت روسیه را در اختیار دارد و ایران از 30 فروند اف14 باقیمانده میتواند تعداد 17 فروند دیگر این هواپیما را مدرنیزه نماید .در مجموع 47 فروند اف14 مدرنیزه شده را در اختیار داشته باشد و از 13 فروند هواپیمای باقیمانده دیگر(که به احتمال قریب به یقین برای استفاده از قطعات آنان اوراق شده اند) میتواند10 فروند دیگر را برای شناسایی و هدایت سایر پرندگان خود ( به مانند آواکس) استفاده نماید و از 3 فروند باقیمانده نیز میتواند برای آموزش استفاده نماید .
• در مورد میگ های29 نیز به نظر میرسد در قرارداد های سال 2003 تا 2005 نیز مدرنیزه شده اند یا در حال مدرنازسیون هستند و قابلیتهای بیشتری را دارا شده باشند .
• در این گزارش عنوان شده است نیروی هوایی ایران از سایه محصولات ساخت ایالات متحده بیرون آمده است و باید این نیروی هوایی را دیگر متاثر از روسیه دانست که این سخن دور از ذهن نمیباشد زیرا با ورود هواپیماهای سوخو27 و میگ 27 و میگ 31 و پیش از آن هواپیماهای میگ 29 و 23 و هواپیماهای سوخو 22/24/25 به نیروی هوایی ایران بار بیشتر وظایف را بر عهده گرفته اند .
• نیروی هوایی ایران نسبت از سال 2000 میلادی تا سال 2005 از نظر کمیت 25% رشد داشته است و از نظر کیفی 30% درصد رشد داشته است و از نظر کارایی رشد بیش از 50% را نسبت به سال 2000 و قبل ازآن داشته است . که این موضوع به واقعیت بسیار نزدیک است زیرا با افزوده شدن هواپیماهای سوخو27(26 فروند) و میگ 27 (24 فروند) و میگ 31(24فروند) و میگ 23 ( 16فروند) به تعداد هواپیماهای تحت اختیار ایران 90 فروند افزوده شده و از نظر کیفی با افزودن هواپیماهای جدید نامبرده شده و مدرنیزه شده هوایماهای میگ 29 و هواپیماهای پناهنده عراقی به مانند میگ 23 و سوخو20/22/25 نیز کارایی آنان ارتقا یافته است . و از نظر کارایی نیز همانگونه که خرید و مدرنیزه شدن هواپیماهای نیروی هوایی ایران در افزایش کارایی آن نقش دارد عامل دیگری نیز در این افزایش کارایی نقش دارد و آن رهایی از سایه محصولات ساخت غرب هستند که با توجه به تحریمهای موجود تاثیر بسیار بدی بروی کارایی نیروی هوایی گذاشته بود و در حال حاضر با توجه به استفاده از محصولات ساخت روسیه و عدم مشکل تحریم و اینگونه مسایل و دسترسی آسان به قطعات یدکی و سایر لوازم موارد مورد نیاز و امکان خرید نامحدود سلاح و . برای استفاده در نیروی هوایی و امکان به روزی رسانی مداوم توسط شرکت سازنده و نیروی هوایی ایران به سطح بالای اطمینان و کارایی نزدیک شده است . البته مدرنیزه شدن هواپیماهای اف14 و دست یابی به کارایی 75% را نباید از ذهن دور داشت .
• دور از ذهن نمیباشد که با توجه به پنهانکاری ایران که حتی وجود سوخوهای 27 خود را تکذیب مینماید توانایی استفاده هواپیماهای اف14 خود را در استفاده از سلاح های ساخت روسیه را نیز مخفی نماید و ما همچنان این هواپیماها(اف14) را که با موشکهای HAWK و AIM-54 به پرواز در میآیند را خواهیم دید و این موضوع( استفاده از سلاحهای ساخت روسیه) تا زمان بروز درگیری واقعی(آن روز بدور باد) نیز قابل مشاهده نخواهند بود . که صد البته این امر (پنهانکاری) برای استفاده از اصل غافلگیری (که بسیار مهم است) و عدم توانایی دشمن از ارزیابی صحیح توان نظامی ایران میباشد .
• متاسفانه به علت حادثه ناگوار سقوط هواپیمای C-130نیروی هوایی ارتش باید از تعداد اعلام شده این هواپیما یک فروند کسر نمود .
• در گزارش سال 2003 مطالبی درباره اف16 و ایران عنوان شد که بسیار جالب و قابل توجه بوده است و متاسفانه نتوانستم آن را به اطلاع شما دوستان برسانم در اینجا به نکاتی کوتاه در این مورد اشاره مینمایم . در گزارش سال 2003 واحد اطلاعات ارتش اسراییل که پیش از این سخن از آن برای شما گفته شد و آنرا مشاهده نمودید . اگر شما به بالای این صفحه نگاه بیندازید عبارت::: (1) 90::: را مشاهده مینمایید که نشان از ان دارد که این صفحه اول از گزارش 90 صفحه ای میباشد در میانه این گزارش شما این مطالب را مشاهده مینمایید :
نقل قول:
הכפלת עלויות התפעול השנתיות של הטייסות במספרים שנמסרו על-ידי חיל האוויר, תוך הכרה בכך שעלויות התפעול האמיתיות לטייסת אינן עולות על 50% מהוצאות התפעול של טייסת מודרנית של מטוסי F16 או AH64, מעלה כי עלות האחזקה השנתית הכוללת של חיל האוויר היא כ- 347.6 מיליון דולר (למעט עלויות כוח-אדם וציוד בממוצע שנתי) .
که تنها عباراتی به مانندF16 و AH60 برای شما قابل شناسایی میباشد پیش از این مطالب و نامهایی از قبیل (AIO و SANAM) و را مشاهده مینمایید که مربوط به معرفی صنایع و مراکز نظامی ایران میباشد . در مطالب نقل قول شده امده است ایران به تعداد بسیارمحدودی ( حداکثر 5 فروند) از این هواپیما دست یافته است و تلاش دارد به تکنولوژی ساخت آن یابد و ایران تا سال 2003 تا 50% در این زمینه پیشرفت داشته است که شما میتوانید عبارت50% را در مطلب مشاهده نمایید البته هدف ایران از دست یابی به تکنولوژی ساخت این هواپیما برای ساخت و یا استفاده از این هواپیما نمیباشد بلکه با دست یافتن به این فن آوری از آن برای ساخت و مدرنیزه سایر وسایل خود استفاده نماید البته این مطالب در مورد هلیکوپتر AH-60 نیز صادق میباشد و مطالبی دیگر
در خلاصه گزارش منتشر شده منتسب به واحد اطلاعات ارتش اسراییل در سال 2005 نامی از اف 16 و. برده نشده است ولی بدون شک در گزارش نهایی و کامل به این نکته اشاره خواهد شد و باید تا زمان انتشار متن کامل این گزارش درباره این موضوع اف16 های ایران صبر نمود .
• گزارش واحد اطلاعات ارتش اسراییل درباره نیروی های زمینی و دریایی ایران نیز میباشد ولی با توجه به موضوع این انجمن ( هوافضا) به درج قسمتهایی از این گزارش اکتفا شده است . گزارش سال 2003 این واحد درباره ارزیابی توان نیروهای نظامی ایران بالغ بر 90 صفحه میشد ولی به نظر میرسد با توجه به مسایل عنوان شده گزارش سال2005 این واحد بالغ بر 104 صفحه باشد و خلاصه ای از این گزارش(8 صفحه) در این نشریه درج شده است .
• در این گزارش به موضوعاتی از قبیل موشک شهاب 3 و ضد موشک پیکان(ARROW) نیز اشاره شده. نکته دیگر اینکه پروژه موشک پیکان (ARROW) پروزه مشترک بین ارتش اسراییل و صنایع مختلف نظامی اسراییل میباشد هدایت این پروژه در یک ستاد مشترک که از همه فعالان این پروزه تشکیل شده است انجام میشود.
• در این گزارش عنوان شده است ایران اقدام به تربیت دلفین ها برای شناسایی و نابودی وسایل شناور دشمن( از قبیل ناو و ناوچه و )کرده است. این دلفین ها که به روی بدن آنها وسایل منفجره نصب شده است وسایل شناور دشمن را در دریا را شناسایی مینمایند و بدان ها حمله مینمایند . ایران ابتدا در پوشش پارک دلفین ها در جزیره کیش اقدام به جذب مربیان و تربیت کنندگان خارجی ( فرانسوی و ایتالیایی) نمود و با استفاده از دانش انها اقدام به تربیت دلفین ها در تحت عنوان پارک نمایشی دلفین ها نموده و بعد ازآن با دست یافتن به امکان آموزش دلفین ها که توسط این مربیان خارجی بدان دست یافته خود اقدام به تربیت دلفین ها برای استفاده در مقاصد نظامی نموده است .
• با نگاهی به آمار سیستمهای موشکی ایران عنوان شده در گزارش سال 2003 و گزیده منتشر شده گزارش سال2005 میتوان به افزایش کارایی آن به مانند نیروی هوایی ایران پی برد به آمار اعلام شده ایران در سال 2003 توجه نمایید:
SA-2 10 60
SA-7 250
SA-14 200
SA-16 100
SA- 1,000 در سال1998( این امار مربوط به سال1998 میباشد که بدون شک تا کنون بسیار افزایش یافته است
SA-10 در سال 1998 ( اولین واحد عملیاتی این سیستم در سال 1998 راه اندازی شده است .
منبع: military.blogfa.com
گزارش ,هواپیماهای ,iriaf , ,سال ,اسراییل ,شده است ,و نقل ,در این ,حمل و ,این گزارش ,نیروی هوایی ایران ,صنایع نظامی اسراییل ,مجله صنایع نظامی ,توانایی استفاده ایران
درباره این سایت